Vad utmärker kundaliniyoga jämfört med andra yogaformer?
De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. Nästan alla människor kan göra övningarna även om man är lite äldre eller inte har tränat på länge. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundaliniyoga. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning, därför brukar man kalla kundaliniyoga för en aktiv och dynamisk yogaform. Kundaliniyoga är mer intensivt än klassisk hathayoga och iyengaryoga, men mindre fysiskt krävande än ashtangayoga.

I kundaliniyoga är det större fokus på den mentala och andliga delen av yoga. Hathayoga (dit både iyengaryoga och ashtangayoga hör) består traditionellt av kroppsställningar och andningsövningar. I kundaliniyoga ingår kroppsställningar och andningsövningar, men också mantran och meditation. I hathayoga lägger man större vikt vid att bemästra kroppen, i kundalinyoga är fokus på att bemästra sinnet.

Kundaliniyoga är en autentisk yogatradition som passar dig som söker efter en andlig disciplin. Många av de yogaformer som lärs ut på spa- och gymanläggningar idag är fysiska träningsformer som har väldigt lite med andlighet att göra. Yoga är mycket mer än bara fysiska kroppsställningar, yoga är ett medvetandetillstånd som man kan uppnå genom att använda olika tekniker som exempelvis kroppsställningar, andningsövningar och meditation. I kundaliniyoga betonas vikten av traditionen och länken tillbaka till de yogis som etablerade detta medvetandetillstånd.


Hur skall jag gå tillväga om jag vill börja med kundaliniyoga?
Börja med att gå en grundkurs i kundaliniyoga så att du lär dig alla yogaövningar och meditationer ordentligt. Det är bättre att gå en grundkurs än att lära sig genom att läsa böcker eller gå på drop-in klasser. Sök efter en diplomerad kundaliniyogalärare och fråga alltid efter hans eller hennes utbildning. Det är avgörande för yogakursens kvalitet.

Fortsätt gärna att gå på yogakurser för att få inspiration, det gör även jag som yogalärare, men försök också att börja göra yoga hemma. Att göra yoga i grupp och att göra yoga ensam är två helt skilda erfarenheter. På en yogaklass är läraren ansvarig för att hålla energin uppe, man får mer energi och orkar hålla yogaövningarna längre i grupp. Hemma kan man göra yoga utan att bli störd av någon annan och själv välja yogapass och meditationer.

På en yogakurs får du lära dig ett antal olika yogapass och meditationer. När du börjar göra yoga hemma är det bättre om du kan välja ett av dessa yogapass och/eller en meditation och göra dem under en längre tid. 40 dagar är den period som rekommenderas för att man skall få full effekt. Gör alltid ett helt yogapass och följ instruktionerna noggrant. Det är viktigt att du inte hoppar över någon övning eller ändrar ordningsföljden. De flesta yogaövningarna gör man mellan 1-3 minuter. Börja gärna med att göra varje övning i 1 minut så tar de flesta yogapass inte längre än 20 minuter att göra. Om det tar för lång tid att göra yoga är det lätt att ge upp och därför är det bättre att börja med korta tider eller välja ett kort yogapass. Yogapassen och meditationerna kan du oftast kombinera ihop själv.


Är kundaliniyoga farligt?
Nej, kundaliniyoga är inte farligt. Det är minimal risk att råka ut för en fysisk skada eftersom man gör alla kroppsställningar efter sin egen förmåga och alltid lyssnar på kroppen. Du bör också vara noga med att följa instruktionerna i yogapassen, göra övningarna i rätt ordning och respektera tidsbegränsningarna. Gör maximalt två yogapass per dag. Kundaliniyoga är utformat för att ge både fysisk och psykisk balans och stabilitet. Man arbetar med att stärka nervsystemet och rena kroppens energikanaler, vilket är en förutsättning för att kunna öka energiflödet i kroppen.

Kundalini är en form av livsenergi som redan finns inom dig själv. Enligt den yogiska traditionen har vi inte tillgång till all vår kraft och vi använder inte hela vår potential som människor. Kundaliniyoga handlar om att bli medveten om sin kraft, använda hela sin potential och öka sin livsenergi. Man kan bli rädd för sin egen kraft och samhällets makthavare kan definitivt bli skrämda av att människor är starka och självständiga, men egentligen är vår egen livsenergi inte någonting som är farligt.

Det är viktigt att skilja mellan spontana kundaliniresningar (dvs att kundalinienergin stiger okontrollerat) och kundaliniyoga. Spontana kundaliniresningar är väldigt ovanliga och har associerats med psykiska sjukdomstillstånd. Det finns ingen risk att man får en spontan kundaliniresning när man gör kundaliniyoga. I kundaliniyoga stimuleras kundalinienergin gradvis och balanserat. Man brukar säga att droppe efter droppe av kundalinienergi letar sig upp genom sushumna, vilket gör att man gradvis blir mer och mer medveten.

Första gången man utövar kundaliniyoga kan vissa människor få ryckningar i kroppen eller se visioner. Det skall inte förväxlas med en kundaliniresning, utan det kan bero på att man har ett svagt nervsystem och när energiflödet kommer igång kan kroppen reagera på det sättet. Yogi Bhajan kallar det för ”glitter på stegens botten” och det betyder egentligen ingenting. Det verkliga måttet på om kundalini aktiverats är din grad av medvetenhet i ditt vardagsliv.


Kan jag göra kundaliniyoga om jag är gravid?
Det går utmärkt att göra kundaliniyoga även om man är gravid. Det bästa alternativet är om du hittar om yogakurs som vänder sig speciellt till gravida. I annat fall är det viktigt att du talar om för din yogalärare att du är gravid så att hon kan tala om vilka övningar du inte skall göra och vad du kan göra istället.

Dessa yogaövningar skall du inte göra när du är gravid:
Eldandning, alla kroppslås, alla övningar som arbetar på magmusklerna, alla upp- och nedvända ställningar, alla övningar där du ligger på mage, skulderstående, plogen, grodan, bågen, gräshoppan, kamelen, hjulet, Sat Kriya, sträckställningen, navelpumpning, alla benlyft.

Dessa yogaövningar är speciellt bra att göra när man är gravid:
Djupandning, kråkan, alla övningar som arbetar med armarna, bensträck, fjärilsställningen, ryggflex, katt- och koställningen, axellyft, ryggvridning, ryggböjning, nackrullning, babyställning, alla meditationer, mantrasång. Under avslappningen kan du välja att ligga på sidan istället för på rygg.

När du är gravid är det bra om du gör yogaövningarna i ett lite lugnare tempo. Om du får ont i någon övning skall du genast sluta.